Guiden til en sund mund

En mundoversigt. Vejen til god mundhygiejne.
En mundoversigt. Vejen til god mundhygiejne.

Din mund er en del af din krop, præcis som din mave, din hud, dit hjerte, din hjerne og dine øjne. For at passe på din mund, er det derfor vigtigt at have en helhedsorienteret tilgang til dit helbred.

5 gode tips til god mundkost

  • Drik rigelige mængder vand, så du holder munden fugtig, som hjælper med at skylle uønskede bakterier, madrester og sukkerrester væk.
  • Spis hårde planter, som rodfrugter, for eksempel gulerødder, som stimulerer gummerne og spytdannelsen, der også renser munden.
  • Tyg på rødder, for eksempel lakridsrod, som har samme effekt som de hårde planter og indeholder antioxidanter som Miswak.
  • Spis en varieret plantebaseret kost, så vidt muligt bestående af hele planter. Læs og se konsekvenserne af den vestlige kost hos primitive stammer.
  • Undgå animalske proteiner (mælk og kødprodukter), som gør dit blod surt. Når blodet er surt, leder kroppen efter et basisk element i kroppen for at neutralisere syren. Den primære kilde til base er kalcium i dine knogler herunder dine tænder. Så lad være med at urinere dine knogler og tænder ud i toilettet! En bonus er, at du også undgår nyresten - har hørt det gør pænt nas og fås i alle aldre.

Madforslag

Mad baseret på planter er noget af det nemmeste og billigste i verden. Det kræver blot at du finder frem til noget, som du kan lide at spise. En god tommelfingerregel er, at du skal indtage mellem 3.000 til 4.000 kcal om dagen med følgende energifordelingt 80% kulhydrat, 10% protein og 10% fedt (80-10-10). Undgå så vidt muligt at tilføje fedt fra madolier, og spis planterne hele. Minimering af salt gør heller ikke skade, men det er bedre at bruge lidt salt, end at gå sur i de umodne og ikke velsmagende planter, som man kan få i danske supermarkeder. Et godt tip er, at have mange planter på lager, som bliver lagt til modning og spises, når de er klar (modne bananer).

Eksempler på en billig og sund frokost eller aftensmad:

  • En banansmoothie bestående af lidt vand i bunden af en blender og fyld så op med bananer til du har 1,5 liter smoothie. En time efter spiser du 100 gram grøn salat (spinat eller anden mørkegrøn salat).
  • En af de mest afprøvede plantespiser er planter med et højt kulhydrat- og stivelsesindhold, eksempler: majs, kartofler, ris, fuldkornsbyggrød, pasta. Anvend din yndlingsplante, for eksempel dampede kartofler, og tilføj en god hjemmelavet tomatsovs.
  • En grøntsagssuppe, lidt grøntsagsbullion, løg, kartofler, gulerødder, selleri og andre rodfrugter efter behov. Jeg plejer at købe økologiske grøntsager, så skal de bare skylles og skæres i mindre stykker. På den måde bliver tilberedningstiden væsentligt reduceret og du får de gode stoffer, som sidder i skralden.
  • Hvis du er på farten eller af andre årsager, har ualmindeligt travlt, kan købejuice (ikke fra koncentrat og uden tilsætningsstoffer) gøre underværker. Juice af den type er ofte skånsomt pasteuriseret.
  • Andre plantebaserede opskrifter.

Ovenstående er resultatet af billigeborstehover.dk-projektet på Ideahunters.dk.

Et af mine mål her i livet er, at finde frem til sandheden om den sunde og energioptimale ernæring. Du er velkommen i debatten på HelePlanter.dk - også selvom du har et spørgsmål, som ikke omhandler planter.

God vind med din sunde mund og husk tandbørsten, selvom du spiser rigtigt!

Kilde til artikelbilledet.

Tags: